Tuesday, July 21, 2009

Usah ajarkan aku soal istighfar, kerana aku lebih tahu soal itu!”



akhirnya after few month menunggu akhirnya dpt gak menonton filem ini.merupakan pelengkap kepada hajat nafsu aku sebelum habis ujung tahun ni aku benar menonton filem ni. Fellem( sebut mcm David Teo)di adaptasikan dr novel yg berlatarbelakangkan jawa timur.Agak hebat sinematografi.shot.lokasi and off kos la lakonan deorg.menuntut airmata turun berderai.tp aku tak nangis la( ego laki)skrip yang maha hebat tambah lak kecomelan revalina s temat.

bukan nk citer sumer, aku taw agak outdated pasal terlmbt da tgk n beri kupasan namun whu care.nk taw sinopsis clik sni sudeh.bace sinopsis dia n phm tol2.gaya olahan yang bagus mmg terangkat la citer dia.mempersoalkan isu hak dan kebebasan wanita dalam islam dan kehidupan seharian.sudah lama aku tertunggu menantikan filem yg bijaksana dlm menyalurkan mesej selepas talentime.wanita dan islam sememangnya dibongkar sedalamnya oleh pengarah citer ni. hak isteri anak dan hubungan sekeliling. namun kadang2 jika diperhatikan mmg agak jelek sesetengah isu dan prilaku watak dan scene nya namun aku phm itu simbolik kpd kehidupan kini.mane ade islam melarang wanita menuntut ilmu selagi tak bercanggah dgn ajaran islam namun ia dissingkap secara telus untk memberikan gambaran yg bertentangan.kebebasan yg dilontarkan melalui perjalanan watak utamanya Anissa amat manis dan penuh semangat. perkahwinan aturan keluarga,pemberontakan anak gadis,penularan dosa yang dibayangi wajah alim hipokrit la bhs betulnya,penindasan,poligami,rejam untuk pesalah khalwat,seks di sebalik tudung litup.paham kan?pemikiran islam yg kolot dan tak open dirampai elok oleh olahan. Kenegatifan nya dinaratifkan sebagai sindiran walhal mengajak penonton berfikir secara kritis bhwa islam tidak membebankan umatnya apa lagi mengongkong hak sebg seorg wanita.terlalu byk intipati yg hendak dirumuskan.hingga aku terlupa sedang asyik aku begini aku merupakan pelajar injinier bukan sarjana filem keluaran ukm mahupun um.kesedaran yg bercambah menjadi hidayah ini melihatkan sisi yg agak lain dr normal.Fellem ini juga menyentuh mengenai kemajuan dan keberkesanan penulisan di paparkan penuh gaya oleh anak2 gadis pesantren al-huda itu yg teringin benor melihat dunia luar dan menjadi bebas.

ada juga separa blue.perhubungan seks antara suami isteri juga disimpuh dgn sisi yg terang agar memberi ilmu dan hikmah kpd pasangan diluar sana.rumah tangga bergoncang sekiranya hal di katil hancur.scene yg divisualkan cukup indah melalui watak laki anisa yg ketagih seks walopom dia dlm haid dan hendak menunaikan solat.ia diimejkan dgn elok dan awesome sgt la.keributan agenda dan kemajuan penulisan di indon juga diperlihat.bayangkan anak2 gadis skolah agama minat novel2 lama yg lusuh lagi buruk nk dibandingkan mesia,harap la,urban la sgt.

ntah la.kegilaan membuat rumusan ini terdorong dr hikmah menonton filem itu.dan juga utk seluruh wanita2 islam di dunia.

“Kalian semua adalah calon muslimah, calon isteri untuk suami kalian tercinta, dan calon ibu untuk anak2 yg kalian sayangi.. Syurga menurut janji Allah, ada di bawah telapak kaki kita, perempuan.. tapi jangan lupa satu hal, bahawa Allah juga memberikan manusia kebebasan.. Mau jadi apapun kalian nanti, pilihlah jalan Allah dengan rasa bebas, dan dengan hati yang ikhlas.. Dengan itu insyaAllah kita akan hidup dengan tenang dan tanpa rasa benci..“- Annisa Binti Hannan


No comments: